استیون کینگ، نویسنده ی مشهور آمریکایی، بیشتر از ۵۰ عنوان کتاب نوشته و مردم زیادی رو از سراسر دنیا مسحور نوشته های خود کرده. اون در زندگی نامه اش، با عنوان «در راه نویسندگی» نکات با ارزشی رو درباره بهتر نوشتن مطرح می کنه. اون می گه: « نمی تونم به دروغ بگم که هیچ نویسنده ی بدی وجود نداره. متأسفم (که این رو می گم) ولی تعداد زیادی نویسنده ی بد هم داریم.» اگه نمی خواهید یک «نویسنده ی بد» باشین، این ۲۲ نصیحت از زبون استیون کینگ رو به یاد داشته باشین تا ببینین که چیجوری نویسنده شیم.

 

۱. به جای تلویزیون نگاه کردن، هر چه می تونین بخونین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

اگه نویسندگی رو تازه شروع کردین، تلویزیون باید اولین چیزی باشه که کنار می ذارین. به گفته کینگ تلویزیون «سمِ خلاقیته». نویسنده باید به درون خود و به دنیای تخیلاتش نگاه کنه. واسه این که بهتر بتونین این کار رو بکنین باید تا می تونین کتاب بخونین. کینگ هر جا میره یک کتاب همراهش هست و حتی موقع غذا خوردن هم کتاب می خونه. اون می گه :«اگه می خواید نویسنده شید، دو کار هست که باید بیشتر از همه بکنین: زیاد بخونین و زیاد بنویسین.» در مورد هر موضوعی کتاب بخونین و همین طور که پیش می روید، نوشته های خودتون رو هم تصحیح و بازنویسی کنین.

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

۲. واسه شکست و انتقادی بیشتر از حد تحمل تون آماده شید

کینگ نوشتن داستان رو با گذشتن از اقیانوس آروم سوار بر یک وان حموم مقایسه می کنه، چون به گفته اون در هر دوی اونا «یک عالمه فرصت واسه شک کردن به خودتون» هست. نه تنها خودتون به خودتون شک می کنین، بلکه بقیه هم به شما شک می کنن. کینگ می گه: «اگه دنبال نویسندگی (یا نقاشی، یا مجسمه سازی یا موسیقی…) برید، آخرش یک نفر پیدا می شه که این کار رو در نظرتون کوچیک و بی اهمیت جلوه بده.»

بعضی وقتا باید حتی اگه حوصله هم ندارین به نوشتن ادامه بدین. کینگ می نویسه: «اینکه یک کار رو فقط به خاطر سخت بودنش، چه از دید احساسی و چه تخیلی، کنار بذارین اصلا خوب نیس.» و پیشنهاد می کنه که حتی وقتی شکست می خورید، مثبت اندیش باقی بمونین: «خوش بینی بی برو برگرد یک جواب دندان شکن به شکسته.»

۳. وقت تون رو با سعی واسه راضی کردن مردم تلف نکنین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

به باور ی کینگ، نویسنده نباید نگرانِ بی پروا حرف زدن باشه. اون می گه: «اگه می خواید به رو راست ترین شکل ممکن بنویسین، بدونین که دیگر عضویت شما در جامعه ی آداب دانان به پایان رسیده.» کینگ اول از نوشته هاش شرمنده می شد، به ویژه بعد از این که نامهایی دریافت کرد که اونو آدمی متعصب، جانی و حتی روان آزار (سایکوپت) می خوندن.

اون در چهل سالگی فهمید که همه نویسندگانِ «محجوب» متهم شدن که استعدادشان رو هدر دادن. کینگ به روشنی با این موضوع کنار اومده. اون می نویسه: «اگه شما نوشته های منو بد بدونین، من فقط میتونم شونِه بالا بندازم. همینه که هست!» شما نمی تونین همیشه همه خواننده هاتون رو راضی نگه دارین، پس به پیشنهاد ی کینگ عمل کنین و دیگر خودتون رو به خاطر این موضوع نگران نکنین.

۴. در درجه اول واسه خودتون بنویسین

شما باید واسه رضایت خاطر و لذت خودتون بنویسه. همونجوریکه کینگ می گه: «من این کار رو به خاطر لذت خالصی که در اینه انجام میدم. و اگه شما بتونین این کار رو به خاطر لذتش بکنین، همیشه نویسنده هستین.»

کورت وُنه گوتِ نویسنده هم، نظر مشابهی داره: «موضوعی پیدا کنین که واسه شما مهمه و قلبا احساس می کنین بقیه هم باید بهش اهمیت بدن. تأثیرگذارترین و مسحورکننده ترین جنبه ی سبک نوشتاری شمام همین توجهِ خالصانهه، نه بازی با کلمات.»

۵. سخت ترین موضوعات رو واسه نوشتن به رقابت بکشین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ می گه: « مهم ترین موضوعات، همونایی هستن که صحبت درباره شون از بقیه سخت تره. از اونجا که کلمات، احساسات شما رو کمرنگ می کنن از نوشتن این موضوعات خجالت می کشین.» بیشترِ نوشته های مهم، نتیجه ساعتا تفکرند. به نظر کینگ «نویسندگی، تفکر اصلاح شده.»

هنگام پرداختن به موضوعات سخت، خودتون رو عمیقا درگیر موضوع کنین. کینگ می گه:

«داستانا رو باید پیدا کنین، مثل فسیلایی که در زمین مدفون شدن. داستانا یادگاری هستن، آثاری از یک دنیای کشف نشده که همیشه وجود داشته.»

نویسندها باید مثل قدیم شناسان، هرچقدر که می تونن ذهن شون رو واسه پیدا کردن داستان حفاری کنن.

۶. وقتی می نویسید، رابطه تون رو با دنیا قطع کنین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

نوشتن باید یک کار پنهونی و شخصی باشه. میزتون رو گوشه اتاق بذارین و هر دلیلی که ممکنه حواس تون رو پرت کنه، از تلفن گرفته تا یک پنجره ی باز، رفع کنین. به پیشنهاد ی کینگ :«وقتی در بسته بنویسین، وقتی در بازه بازنویسی کنین.»

نوشته شما باید خصوصی بمونه. نوشتن یک پیش نویس ساده به گفته کینگ «یک کار نپخته و اولیهه، یکی از اون کارایی که دوست دارم پشت دره های بسته انجام بدهم. چون داستان برهنهه و چیزی جز جوراب و زیرشلواری به تن نداره.»

۷. متظاهر نباشید

«یکی از بدترین بلاهایی که ممکنه سر نوشته تون بیارین اینه که لغات رو بپیچونید و چون از کلمات کوتاه و ساده راضی نیستین، دنبال کلمه های طولانی و قلنبه سلنبه بگردید.» این نظر کینگه. اون این کار رو با بزک کردن یک حیوان خونگی مقایسه می کنه. در این صورت، هم حیوان و هم صاحبش ناراحت می شن.

همونجوریکه دیوید آگلیوی، تاجر سرشناس در یادداشتی به کارمندانش نوشته: «هیچوقت کلمات تخصصی ای مثل بازتفهیم، تطورگرایی، فرمالیسم و اگزیستانسیالیسم و … رو به کار نبرین. اینا نشونه های مشخص خودنمایی و پرمدعا بودن هستن.» ضمنا، تا لازم نشده نمادها رو به کار نبرین. کینگ می نویسه: «نمادها واسه قشنگ کردن و غنی کردنِ نوشتن، نه واسه تصنعی کردن اون.»

۸. از به کار بردن قیدها و پاراگرافای طولانی پرهیز کنین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

همونطور که کینگ در کتاب خاطراتش چندین بار تأکید کرده :«قیدها دوست شما نیستن.» اون باور داره «راه جهنم از قیدها پنهون شده.» و اونا رو به علفای هرزی تشبیه می کنه که چمناتون رو خراب می کنن. قیدهای بعد از «اون گفت»، بدترین قیدا هستن. بهتره این عبارت ها ساده بمونه و جز در موارد لازم به کار نرود.

باید حواس تون به پاراگرافا باشه که با جریان و آهنگ داستان هماهنگ باشن. کینگ می گه:«اینکه پاراگرافا چه شکلی هستن تقریبا به اندازه مطالبی که میگن مهمه.»

۹. زیادی خودتون رو درگیر دستور زبون نکنین

به گفته کینگ، در درجه اول به جذابیت یک نوشته بدین و بعد به رعایت نکات دستور زبانی اون. اون می نویسه: «زبون یک نوشته لازم نیس همیشه شسته رفته و بی مشکل باشه. هدف داستان رعایت نکات دستور زبون نیس، هدفش جذب خواننده و بعد داستان داستانه.» باید کاری کنین که خواننده حتی از یاد ببره که داره داستان می خونه.

۱۰. در هنر توضیح، استاد شید

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ می گویذ:

«توضیح از تخیل نویسنده شروع می شه ولی باید در تخیل خواننده تموم بشه.»

مسئله مهم به اندازه کافی نوشتن نیس، بلکه اینه که بدونین گفته هاتون رو باید تا کجا محدود کنین. چیزی رو که می خواید خواننده ببینه تو ذهن تون تصویرسازی کنین. بعد چیزی رو که تو ذهن تون می ببینن به شکل کلماتی روی کاغذ پیاده کنین. اون می گه شما باید همه چیز رو طوری توضیح کنین که «باعث شه دریافتنِ مطلب خواننده رو تکون بده..»

کلید یک توضیح خوب، روشن بودنه؛ هم در مشاهده و هم در نوشتن. از تصاویر زنده و لغات ساده استفاده کنین تا خواننده خسته نشه. کینگ می گه:«در بیشتر موارد وقتی خواننده کتابی رو کنار می ذاره دلیلش اینه که کتاب براش «خسته کننده شده». این خسته کننده شدن معمولا از اونجا سرچشمه میگیره که نویسنده مسحور قدرت توضیح خودش می شه و اولویت رو که حفظ جذابیت نوشته فراموش می کنه.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دوست واقعی کیست؟ شما دوست واقعی دارین؟ 

۱۱. بیشتر از حد درباره فضای داستان اطلاعات ندین

کینگ می نویسه:« سخنرانی کردن درباره چیزایی که میدونید، با استفاده از اونا واسه قوی تر کردن داستان تون فرق داره. دومی خوبه، ولی اولی نه.» مطمئن شید جزئیاتی که درباره شون صحبت می کنین فقط به اندازه ای هستن که داستان تون رو جلو ببره و خواننده رو واسه خوندن ادامه داستان مشتاق کنه.

اگه لازمه تحقیق کنین، نذارین اطلاعاتی که به دست میارید داستان تون رو تحت تاثیر بذاره. تحقیقات به گفته کینگ «واسه دورترین نقطه پس زمینه داستان» است. ممکنه نتیجه تحقیقات تون واسه شما بسیار جالب باشه و غرق در اون شده باشین، ولی یادتون باشه که خواننده بیشتر دلش می خواد درباره شخصیتا و داستان شما بدونه.

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

۱۲. از زندگی واقعی آدما بنویسین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ می نویسه: «چیزی بالاتر از اشتباهات نحوی و مشاهدات اشتباه پشت نوشته های بد پنهون. نوشته بد به دلیل سرسختی احمقانه ی نویسنده واسه پرهیز از نوشتن درباره زندگی واقعی آدم هاست؛ واقعیت اینه که حتی یک قاتل هم ممکنه بعضی وقتا به یک پیرزن کمک کنه تا از خیابون رد شه.» شخصیتای داستان شما بیشتر از هر چیز، واسه خواننده اهمیت دارن. پس یادتون باشه تموم زوایای شخصیت اونا رو واسه خواننده رو کنین.

۱۳. خطر کنین، احتیاط زیادی خوب نیس

قبل از هر کار، لحن منفعلانه رو کنار بذارین، چون این بزرگترین نشونه ترسه. کینگ می گه:«من به این نتیجه رسیده ام که بیشتر نوشته های بد ریشه در ترس دارن.» نویسنده باید شونِه هاش رو عقب بده، چانه اش رو بالا بگیره و مسئولیت رو بر عهده ی نوشته اش بزاره.

کینگ می گه:«هر چیزی رو که به ذهن تون می رسه امتحان کنین، مهم نیس چقدر خسته کننده و معمولی یا گستاخانه و عجیب و غریب باشه. اگه به درد خورد که خوب، وگرنه دور بیندازیدش.»

۱۴. بدونین که واسه خوب نوشتن به دوپینگ احتیاجی نیس

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ می گه:«این فکر که فعالیت خلاقانه به مصرف مواد روان گردانوابستهه از عجیب ترین افسانهای روشن فکرنمایانه ی زمان ماست.» به نظر اون نویسندهایی که از این مواد استفاده می کنن فقط معتادند و نه نویسنده. به باور ی کینگ «هر ادعایی درباره اینکه مواد مخدر و الکل واسه به دست آوردن احساسات قوی تر لازمه فقط از اون مزخرفاتیه که هرکی واسه قانع کردن خودش سر هم می کنه.»

۱۵. از زبون خودتون صحبت کنین

همونطور که کینگ می گه :«هدف قرار دادن یک کتاب مثل هدف گیری با یک موشک زمین به هوا نیس.» وقتی با هدفی به جز تمرین، از سبک نویسنده ی دیگری تقلید می کنین چیزی که به دست میاد چیزی نیس جز یک «بدل بی آب و رنگ». دلیلش اینه که شما نمی تونین تجربه و احساس بقیه نسبت به حقیقت رو بازسازی کنین، اونم فقط با بررسی سطحی یک مشت کلمه و طرح کلی.

۱۶. نوشتن رو یه جور تله پاتی بدونین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ می گه:« همه هنرها تا حدی وابسته به تله پاتی ان، ولی به نظر من نوشتن خالص ترین عصاره اینه.» یکی از مهم ترین عناصر داستان انتقال مفاهیمه. کار شما نوشتن کلمات روی کاغذ نیس، بلکه انتقال ایده های درون ذهن تون به خوانندهه.

به گفته کینگ «کلمات فقط واسطه ای هستن که از راه اونا مفاهیم منتقل می شن.» وُنه گوت هم در «پیشنهادایی درباره نویسندگی »اش گفته «کاری کنین که یک مخاطب ناشناس بعد از خوندن داستان شما احساس نکنه وقتش رو تلف کرده.»

۱۷. نوشتن رو جدی بگیرین

کینگ می گه :«می تونین نوشتن رو با نگرانی، هیجان امید یا ناامیدی شروع کنین؛ هر طور که به سراغ نوشتن می روید فقط با سهل انگاری نباشه.» اون پیشنهاد می کنه که اگه نمی خواهید نوشتن رو جدی بگیرین، بهتره کتاب رو کنار بذارین و دنبال کار دیگری برید.

همونطور که سوزان سانتاگِ نویسنده می گه :«داستان باید اعصاب آدم رو تحریک کنه. وقتی اولین خط داستان رو در ذهنم می شنوم باید قلبم به تپش بیفته. این خطر منو به لرزه میندازه.»

۱۸. هر روز بنویسین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ می گه :«من وقتی کار روی پروژه ای رو شروع می کنم دیگر متوقف نمیشم و سرعتم رو هم کم نمی کنم، مگه این که واقعا مجبور شوم. اگه هر روز ننویسم شخصیتا از ذهنم می گریزند… کم کم تسلطم رو روی طرح داستان و روند اون از دست میدم.»

اگه نتونین همیشه بنویسین، هیجان ساده ی ایده تون ممکنه کم کم از بین برود. کینگ «بوسه ی مرگ» رو لحظه ای می دونه که نوشتن از دید نویسنده به یک کار روزمره تبدیل شه. بهترین پیشنهاد ی اون اینه که «از هر کلمه اون لذت ببرین.»

۱۹. پیش نویس ساده رو در سه ماه تموم کنین

کینگ دوست داره روزی ۱۰ صفحه بنویسه. این طوری در یک دوره سه ماه می تونه حدود ۱۸۰۰۰۰ کلمه بنویسه. اون می گه: «پیش نویس ساده ی یک کتاب _حتی یک کتاب طولانی_ نباید بیشتر از سه ماه یا همون یک فصل، طول بکشه.» کینگ باور داره اگه زیادی روی یک اثر متوقف شید، شکل عجیب و بیگانه ای پیدا می کنه.

۲۰. وقتی نوشتن رو تموم کردین، یه قدم بزرگ به عقب برگردید

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ پیشنهاد می کنه که بعد از نوشتن داستان، شش هفته واسه «بازخوانی و اصلاح» اون وقت بذارین. در این مدت می تونین با ذهن باز به دنبال هر اختلاف یا مشکلی در طرح داستان یا شخصیت سازی بگردید و اونا رو اصلاح کنین. اون ادعا می کنه که نویسنده هم به اندازه خواننده ممکنه در برداشت ساده از یکی از شخصیتا به اشتباه بیفته.

کینگ نوشتن و بازنگری نوشته رو با طبیعت مقایسه می کنه: «وقتی یک کتاب می نویسید مثل اینه که هر روز به بررسی و شناسایی درختان می پردازید. و وقتی کارتون تموم شد باید عقب بایستید و (با دید کلی) جنگل رو تماشا کنین.» به گفته کینگ، وقتی اشتباهات تون رو پیدا می کنین «خجالت به خاطر اونا یا سرزنش خودتون ممنوعه. حتی بهترین نویسندها هم بعضی وقتا دچار اشتباه می شن.»

۲۱.جرأت حذف کردن رو داشته باشین

نویسندها معمولا موقع بازخوانی واسه حذف کلماتی که این همه واسه نوشتن شون وقت گذاشته ان رنج زیادی می برن. ولی همونطور که کینگ پیشنهاد می کنه:«عزیزانتان رو بکشین! عزیزان تون رو قربونی کنین، حتی اگه این کار قلب نویسنده ی بدِ خودپسند درون تون رو بشکنه. عزیزان تون رو بکشین!»

گرچه شاید بازبینی و اصلاح واسه تون سخت ترین بخش نوشتن باشه، اما باید بخشای خسته کننده و اضافی رو حذف کنین تا سیر داستان بازم هیجان انگیز جلو برود. وُنه گوت در کتابش «پیشنهادایی درباره نویسندگی» پیشنهاد می کنه که «اگه یک جمله، هر چند هم عالی و بی مشکل، موضوع مورد نظر شما رو به شکل ای تازه و به درد بخور روشن نکنه اونو حذف کنین.»

۲۲.خونواده و سلامتی تون رو حفظ کنین و از زندگی لذت ببرین

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

کینگ موفقیت خود رو مدیون دو چیز می دونه: سلامتی فیزیکی و ازدواجش. اون می نویسه:« یک بدن سالم و رابطه پایدار با یک زن متکی به خود که هیچ توقعی ازم یا هرکی دیگری نداره، ادامه زندگی کاری من رو ممکن کرده.»

چیجوری نویسنده شیم؟ (از زبون استیون کینگ) آموزشی

داشتن یک تعادل قوی در زندگی تون مهمه تا باعث شه نوشتن، کل زندگی تون رو تصرف نکنه. هنری میلر، نقاش و نویسنده در کتابش «۱۱ فرمون نویسندگی» پیشنهاد می کنه:« آدم بمونین! با مردم در رابطه باشین، گردش برید، اگه احساس کردین دوست دارین کاری بکنین، اونو بکنین!»

منبع : businessinsider

شغلی رو انتخاب کن که عاشق اون هستی، اون وقت حتی یک روز هم در زندگیت مجبور بخای بود کار کنی


۴۰۰۰۰تومن


۲۰۰۰۰تومن

دسته‌ها: آموزشی