چیجوری میشه تصمیمات مدیریتی بهتری گرفت؟

تصمیما در رأس امورِ رهبری و فعالیتای روزانه مدیریتی ما قرار دارن. بعضی از تصمیما بسیار راحت ان چون سیاستایی از پیش تعیین شده واسه اونا هست که طبق اونا میدونیم در یک موقعیت و زمان خاص چه گزینه هایی جلو مون هست و چه تصمیمی بهتره. گروه دیگری از تصمیما مثل مسیریابی، حل مسئله و سرمایه گذاری، از قبل تکلیف و ساختارشان مشخص نیس و عموما خطر پذیری بیشتری میخوان.

همین گروه دوم از تصمیمات هستن که واسه ما ایجاد دردسر می کنن. همیشه مشکلاتی پیش میاد که قانون و راه حل از پیش تعیین شده ای ندارن. این گروه از تصمیمات تواناییای تصمیم گیری ما رو آزمایش میزنن و موفقیت پایانی مون رو به عنوان یک مدیر شکل میدن. اگه بیشتر اوقات بتونین این مشکلات رو با تصمیمات درست بگذرونین، پیشرفت می کنین و اگه بیشتر اوقات شکست بخورین، مدیران ارشد ایمان شون رو به شما از دست میدن و به دنبال کسی خواهند رفت که بتونه از پس تصمیمای بزرگ کاری بربیاید.

می تونین همین حالا از این ۷ ایده واسه تقویت تواناییای مدیریتی و تصمیم گیری خود در شرایط سخت استفاده کنین.

۱. مراقب احساساتی باشین که ممکنه بی جهت روی تصمیمات تون اثر بذارن

احساسات و تصمیمات بزرگ و پیچیده آب شون با هم در یک جوب نمی ره. احساسات یا ما رو به قضاوت شتاب زده مجبور می کنن یا سرعت ما رو در تصمیم گیری کاهش میدن. وقتی احساس فشار می کنیم بخش خاکستری مغز درگیر اضافه کاری واسه درک چگونگی عبور از استرس می شه، و ذهن منطقی مون در پشت صحنه قرار میگیره.

راهنمایی: اگه احساسات تون شما رو در وضعیتی که قرار دارین به اضطرار میکشونه، واسه تصمیم گیری عجله نکنین، یه قدم به عقب وردارین، با بقیه مشورت کنین و گزینه های جلو تون رو بی طرفانه بررسی کنین. می تونین از وسایل زیر واسه جمع بندی دوباره و امتحان موقعیت، گزینه ها و انتظارات خودتون استفاده کنین.

۲. فقط روی یک قالب مثبت یا منفی خاص تمرکز نکنین

تحقیقات نشون میدن که همه ما در مقابل مشکلات رویکردهای متفاوتی مثل مثبت و منفی داریم و تصمیمات مختلفی می گیریم. اگه سعی کنیم در مقابل مشکلات بزرگ تر و سخت تر زاویه دیدمون رو تغییر دهیم و از جهات جور واجور به همون موضوع نگاه کنیم می تونیم تصمیم درست تری بگیریم.

راهنمایی: از زاویه دیده های چندگانه استفاده کنین و سعی کنین از هر زاویه که نگاه می کنین تصمیمی بر مبنای اون زاویه بگیرین. مثلا اگه شرکت حریف تون در بازار حرکت متهورانه ی جدیدی می کنه شما ممکنه اونو به عنوان یک مشکل بزرگ در کسب وکار خودتون ببینین. این زاویه دید می تونه تصمیمِ «من هم همین کار رو می کنم» رو واسه شما به دنبال داشته باشه. به جای این راه و روش می تونین قضیه رو اینطور ببینین که شرکت حریف با تمرکز روی این بخش، قادر نمیشه در دیگر بخشای کاری حریف شما بشه. حال تصمیمی که باید بگیرین اینه که چیزی که شرکت حریف روی اونا تمرکز نداره شناسایی کرده و به اونا بدین. این دیدن موضوع از قابای متفاوته که فرق رو ایجاد می کنه.

۳. حتی اگه منبع داده ها معتبر باشه، صحت اونو بیازمایید

چیجوری میشه تصمیمات مدیریتی بهتری گرفت؟ آموزشی

با اینکه همه ما از تصمیم گیری بر مبنای داده های به دست اومده صحبت می کنیم؛ اما باید حواس مون باشه که قرار نیس تنها بر داده هایی تکیه کنیم که از موضع فعلی ما حمایت می کنه و از داده های دیگر چشم بپوشیم. یا قرار نیس از تک و توک داده های در دسترس بدست اومده ناکامل و نادرست شکل دهیم. اون طرف همه اینا صحت و کیفیت اطلاعات چیزیه که باید همیشه مورد سؤال بگیره.

راهنمایی: از نتیجه گیری طبق اطلاعات کمی که در دسترس تون هست پرهیز کنین و از خود بپرسید: «چه اطلاعات دیگری باید داشته باشم تا بتونم این تصمیم رو بگیرم؟» به دنبال اطلاعاتی باشین که راه رو واسه تون روشن تر کنن، فارغ از این که شما رو به کدوم سو هدایت می کنن. خوبه که از دیدگاه بقیه کمک بگیرین تا مطمئن شید که داده ها چقدر قابل اطمینان هستن و اینکه نتیجه گیریا و تفاسیرتان بی طرفانهه یا نه.

۴. مراقب تلهای تصمیم گیری به ویژه در شرایط گروهی باشین

در هر موقعیتی که افراد جور واجور واسه تصمیم گیری در کنار هم قرار می گیرن، هر یک تاریخ، ارزشا، تجربیات و تعصبات خود رو موقع فکر کردن به همراه دارن. ساختار قدرت و مشکلات شخصیتی خیلی راحت می تونن از گفتگوی آزاد جلوگیری کنن. در این شرایط گروه می تونه عاشق راه حلای خود بشه و واقعیات یا نظرات خارج از گروه رو ندیده بگیره . طبق باور ها قراره تصمیم گیری گروهی در آخر به تصمیمی منجر شه که از تصمیم باهوش ترین فرد گروه مفیدتر و هوشمندانه تر باشه؛ با وجود این همیشه بعضی رفتارهای پیچیده ی انسانی بر سر راه این تصمیم گیری ایده آل اما با شکوه قرار میگیره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دکوراسیون اتاق نوزاد؛ چند نکته ساده اما لازم که باید بهش توجه کنین 

چیجوری میشه تصمیمات مدیریتی بهتری گرفت؟ آموزشی

راهنمایی: همیشه کمک بگیرین. از یک فرد خارج از گروه دعوت کنین که گفتگوهای گروهی رو زیر نظر بگیره، فرضیات مطرح شده رو به رقابت بکشه و نواقص احتمالی و پنهون رو شناسایی کنه. این اقدام ساده در عین حال که هزینه خاصی نداره می تونه شما و تیم تون رو از پرتگاه ی تصمیمات اشتباه برهاند، اما معمولا مورد غفلت قرار میگیره.

۵. مراقب تمایل تون واسه برگردوندن تصمیمِ گرفته شده باشین

از اینکه بخواهید به آسونی تصمیم خود رو تغییر بدین برحذر باشین. در حالیکه ایجاد تغییرات در یک تصمیم طبق درسایی که یاد گرفتین یا دلایل قانع کننده ای جدید کار خوبیه. مدیران بسیاری به دام شک و یا سعیای بقیه واسه گفت و گوا تکراری می افتن. اگه می خواید استرس و سردرگمی تیم خود رو افزایش بدین، راه حرکت گروه رو به دفعات تغییر بدین

راهنمایی: یک دفترچه راهنمای تصمیم گیری تهیه کنین، که تموم تصمیمای گرفته شده به وسیله شرکت در اون نوشته می شه. مشکلات، چارچوبا، فرضیات، انتظارات و مدت زمان آزمایش تصمیم گیریا رو در اون ثبت کنین. از تموم افرادی که در فرایند تصمیم گیری گروهی شرکت دارن بخواهید این دفترچه رو امضا کنن. زمانی که همه اعضای گروه تصمیمِ گرفته شده رو از اون خودشون دونستن و پای اونو امضا کردن، از ثباتی که اون تصمیم پیدا می کنه متعجب میشید. در عین حال از در پیش گرفتن مراحل مدیریت تغییر مطمئن شید تا اگه فهمیدین تصمیمات پایانی بازم احتیاج به اصلاح دارن، حتما اقدامات لازم رو واسه اون تغییرات انجام بدین.

۶. از تجربه تصمیمات گذشته واسه پیشرفت استفاده کنین

چیجوری میشه تصمیمات مدیریتی بهتری گرفت؟ آموزشی

واسه قوی تر کردن مهارت ها و تواناییای تصمیم گیری تون، از رویکردهایی که در تمرینات تناسب اندام تون پیش می گیرین استفاده کنین. اینجوری که پیشرفت و نتایجی رو که به دست آورده اید سنجیده و اقدامات آینده تون رو طبق اونا تنظیم کنین.

راهنمایی: در کنار دفترچه تصمیمات گروهی که در بالا اشاره کردیم، بهتره یک دفترچه مخصوص تصمیمات شخصی هم تهیه کنین. عادت کنین که مرتبا به این دفترچه سر بزنین و نتایج به دست اومده رو با انتظارات مقایسه کنین. اگه فرق زیادی داشتن، فرضیات تون رو دوباره مورد آزمون بذارین و یا به دنبال نواقص در اطلاعات و تفکرات تون بگردید. درسایی رو که فراگرفتید یادداشت کنین و بنویسین که در شرایط مثل در آینده چه تصمیمی خواهید گرفت.

۷. به تیم تون آموزش بدین چیجوری تصمیمای درست تری بگیرن

ما در دنیای پروژه ها و تیما زندگی می کنیم و مدیران موثر در کمک کردن به تیمای شون واسه گرفتن تصمیمای بهتر و پیدا کردن راه درست، سرمایه گذاری می کنن.

راهنمایی: تموم درسایی که در بالا گفته شد، واسه تصمیم گیریای گروهی هم مهم هستن. به تیمای تون آموزش بدین چیجوری از دیدگاه های متفاوت استفاده کنن، چیجوری نیازای اطلاعاتی شون رو سبک سنگین کنن و چیجوری صحت اطلاعات رو آزمایش کنن. به اونا آموزش بدین که با وارد کردن فرد بیرونی ِ بی طرف به فرایند تصمیم گیری و ثبت کردن نتایج و انتظارات، از تلها دوری کنن. اگه تیمی داشتین که بیشتر از یک پروژه در کنار هم ماندند، مسئولیت تصمیمات پروژه های بعدی رو به اونا بسپارید.

نکته پایانی:

تصمیمات به زندگی کارکرد رو هدیه میدن، و اون طور که پیتر دراکر، معلم مورد احترام مدیریت می گه: «عمل امروز تنها راه ساختن فرداست.» طبق تجربیات من مدیرانی که عامدانه روی تقویت موثریِ تصمیم گیری خود کار می کنن پیشرفت می کنن. اونا نه تنها تصمیماتی می گیرن که لباس ی عمل می پوشند، بلکه نتایجی بالاتر از متوسط کسب می کنن که رؤسا رو تحت اثر قرار می ده واسه همین هم مسئولیتای بیشتری به اونا سپرده می شه. از گرفتن تصمیمات فی البداهه پرهیز کنین به جای اون از فرایندی فکر شده واسه گرفتن تصمیم بهره ببرین تا به تصمیمات و عملکردی موثر دست پیدا کنین.

منبع : management.about.com


دسته‌ها: آموزشی