استرس، همیشه با تغییرات بیوشیمیایی در رابطه بوده و کاری می کنه هوس غذا خوردن بکنین و در آخر باعث چاقی می شه. با این نوشته همراه باشین، می خواهیم بفهمیم استرس و چاقی چیجوری با هم در رابطه هستن و یاد بگیریم چه جوری این چرخه رو متوقف کنیم.

رابطه بیولوژیکی استرس و چاقی

رابطه استرس و چاقی چیه و چیجوری میشه با اون مقابله کرد؟  آموزشی

تا به حال توجه کردین زمانی که دچار استرس هستین، تمایل دارین غذاهای خونگی که چربی یا قند بالایی دارن، بخورین؟ محققان فکر می کنن که ممکنه هورمونای خاصی در این روند نقش داشته باشن. مثل:

  • سروتونین: زمانی که ما در وضعیت استرس به غذاهای خونگی چاق کننده می رسیم، شروع به خوددرمانی می کنیم! تاب دیکس می گه: «هنگامی که شما کربوهیدرات مصرف می کنین، میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن تون بیشتر می شه». سروتونین از نگاه شیمیایی حس خوبی در بدن ایجاد می کنه و باعث می شه حال تون خوب شه و احساس بهتری داشته باشین. تاب دیکس باور داره: «جای تعجب نداره که انتخاب غذا در افراد تحت استرس، انتخاب هوشمندانه ای نمیشه. بیشتر کربوهیدراتایی که افراد به طرف اونا می رن پر از چربی هستن، چیزایی مثل کلوچه، شیرینی، شکلات و کوکیا». تاب دیکس تأکید می کنه که افراد در این مواقع معمولا تمایلی به خوردن غذاهایی مثل ماکارونی با آرد سبوس گندم ندارن.
  • کورتیزول: محققان کشف کردن که استرس طولانی باعث بالا رفتن بیشتر از حد هورمون کورتیزول در بدن می شه، هورمونی لازم که مدیریت ذخیره سازی چربی و مصرف انرژی بدن رو به عهده داره. کورتیزول هورمونیه که به عنوان افزایش دهنده ی اشتها شناخته می شه و ممکنه باعث شه، هوس کنین غذاهای چرب و شیرین بخورین.
  • نوروپپتیدY: تحقیقات نشون می ده بدن ما در مواقع استرس ممکنه مواد غذایی رو به یه جور متفاوت پردازش کنه. مطالعه ای که در این مورد انجام شده نشون می ده موش آزمایشگاهی که تحت رژیم پرچربی و پرشیرینی قرار داره، زمانی که در فشار استرس قرار میگیره بیشتر مواد غذایی که وارد بدنش شده تبدیل به چربی می شه و موشی که تحت رژیم نرمال بوده، در شرایط استرس وزن کمتری پیدا کرده. محققان فهمیدن که این پدیده با مولکولی به نام نوروپپتیدY مرتبطه که هنگام بروز استرس از سلولای عصبی آزاد می شه و تجمع چربی در بدن رو تقویت می کنه. رژیم پر از چربی و قند، نورپپتیدY بیشتری آزاد می کنه.

توقف چرخه استرس و چاقی

رابطه استرس و چاقی چیه و چیجوری میشه با اون مقابله کرد؟  آموزشی

اگه واقعا می خواهیم بدونیم وقتی تحت فشار استرس هستیم چیجوری از اضافه شدن وزن مون جلوگیری کنیم، باید بدونیم چیجوری در این شرایط سخت، خوردن غذاهای ناسالم رو ترک کنیم:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   علاج کک و مک با ۷ روش موثر و کاربردی "

  • اجازه ندین بیشتر از اندازه گرسنه شید: هنگامی که خیلی گرسنه میشیم یا زمان طولانی چیزی نمی خوریم، قندخون مون دچار مشکل می شه و این منطقیه فکر کنیم زمانی که دچار افت قند میشیم واسه نرمال شدن وضعیت بدن مون و البته خوب شدن حال مون هر خوراکی ای رو می تونیم بخوریم! تاب دیکس پیشنهاد می کنه که واسه پرهیز از این وضعیت، بهتره مطمئن شیم که هیچ وعده غذایی رو از دست نمی دیم.
  • اندازه وعدها ی غذایی رو در نظر داشته باشین: طبق مشاهدات تاب دیکس وقتی استرس افراد پایان پیدا میکنه، تمایل ندارن به این فکر کنن که چه غذایی و چه مقدار از اونو خورده ان. وعدهای کوچیک تر کمک می کنه مصرف کل کالری بدن تون رو تحت کنترل داشته باشین.
  • بین وعدهای سالم بخورین: تاب دیکس پیشنهاد می کنهمیان وعده تون ترکیبی از پرو تئین و کربوهیدرات باشه چون بدن این مواد رو یواش تر هضم می کنه پس احساس سیری شما طولانی تر هستش. بین وعده تون می تونه کلوچه ی غلات و کره ی بادام یا پنیر و یک تکه نون سبوس دار باشه. اون اضافه می کنه که از خوردن تنقلات و بین وعدهای چرب و شیرین پرهیز کنین.
  • درباره چیزی که می خورید فکر کنین: «زمانی که افراد واقعا تحت فشار استرس هستن، فکر می کنن که توجه به رژیم غذایی استرس شون رو افزایش می ده.» تاب دیکس ادامه می ده: « دقیقا برعکسه، فراموش نکنین که غذا سوخت مورد نیاز بدن و مغز رو تأمین می کنه، زمانی که تغذیه ی مناسبی داشته باشین، بدن تون رو واسه جنگ با استرس تقویت می کنین.»
  • با استرس خود مقابله کنین: ممکنه این کار در عمل سخت باشه، اما باید هر چه زودتر واسه مدیریت استرس تون راهی پیدا کنین، چون این واسه سلامتی شما ضروریه. یوگا، تایچی و مدیتیشن رو امتحان کنین. به طور منظم ورزش کنین و با دوستان تون وقت بگذرونین. کمک گرفتن از یک مشاور هم می تونه عوامل استرس زای زندگی شما رو کاهش بده.

شما تنها کسی نیستین که تحت فشار استرس، به طرف خوراکیای چرب یا شیرین می روید. اما خوشبختانه می تونین جزو کسائی باشین که این چرخه رو متوقف می کنین. سعی کنین استرس تون رو به کمه کم برسونین و روی انتخابای بهتری واسه غذا خوردن تمرکز کنین. استرس هم بخشی از زندگی ماست اما نباید منجر وزن شه.

منبع : everydayhealth

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید