دیدگاه طبق منابع

دیدگاه طبق منابع (ظرفیتا) هدفی واسه کسب برتری رقابتی پایداره که در ده ۸۰ و ۹۰ میلادی شکل گرفت. در این راه و روش، منابع و ظرفیتای داخلی نقش کلی ای در کارایی سازمان اجرا می کنن. سازمانا باید برتری رقابتی رو در درون خود جست وجو کنن و نه در محیط رقابتی. واسه استفاده از فرصتای جدید، بسیار به صرفه تره که شرکتا به جای سعی در جذب (نیروها با) مهارتای جدید، به درون سازمان و به روشای جدید استفاده از منابع و ظرفیتای داخلی روی بیارن.

در تعریف، دیدگاه طبق منابع نگرشیه که منابع (ظرفیتا) رو مهم ترین عامل برتری بنگاهای اقتصادی می دونه. منابع در صورتی که دارای ویژگیای VRIO باشن می تونن واسه بنگاه اقتصادی، برتری رقابتی جفت و جور و اونو اثبات کنن.

شکلای مختلف منابع

درک درست از ظرفیتا و منابع اهمیت فوق العاده ای داره و شناخت شکلای مختلف و مشخصات هر کدوم از اونا دارای اهمیته. منابع رو در دو گروه کلی بررسی می کنن: قابل لمس و غیرملموس.

منابع قابل لمس، فیزیکی ان: زمین، ساختمانا، ماشین آلات، لوازم و سرمایه. منابع قابل لمس رو خیلی راحت میشه در اختیار گرفت، پس در درازمدت، سود کمی به شرکتا میدن، چون رقبا هم به سرعت می تونن منابع برابر به دست بیارن. منابع ناملموس هم تموم موارد دیگری هستن که برخلاف وجود ناملموس شون، ممکنه دارایی شرکتا باشن، ازجمله اعتبار برند، علامت تجاری، و داراییای فکری. مثلا، اعتبار برند برخلاف منابع قابل لمس، در طول زمان ساخته می شه و بقیه شرکتا نمی تونن اونو از بازار بخرن. منابع نامحسوس، درون شرکتا می مونن و سرچشمه ی اصلی تقویت برتری رقابتی هستن.

تنوع

دیدگاه طبق منابع تأکید داره که کسب برتری رقابتی به شرط داشتن و پرورش مجموعه متنوعی از منابع و ظرفیت هاست. مهارت ها، تواناییا و منابع هر سازمان متفاوت ان. تصور کنین همه سازمانا چیدمان یه جوری از منابع و ظرفیتا داشته باشن، در این صورت نمی تونن راه حلای متفاوتی رو واسه رقابت با همدیگه به کار بگیرن، چون رقبا خیلی راحت، هر راه حل ای رو مثل سازی می کنن و پس هیچ برتری رقابتی ای به دست نمیاد. اما در دنیای واقعی این اینجور نیس و شرکتا باآنکه در شرایط محیطی (بازار) یه جوری هستن، با اجرا راه حلای متفاوت از همدیگه جلو می زنن.

رقابت بین شرکت اپل و سامسونگ در بازار تبلت و تلفن هوشمند نمونه ایه که خوب اثر تنوع منابع رو نشون می ده. دو حریف در بازاری مثل و با عوامل بیرونی برابر، به دلیل استفاده ظرفیتای متفاوت به سطح کارایی متفاوتی دست یافته ان. اپل محصولاتش رو با قیمت بسیار بالاتری عرضه می کنه و پس حاشیه ی سود بیشتری به دست میاره. سؤال اینجاست که به چه دلیل سامسونگ راه حلای مثل اپل (عرضه اجناس با قیمت بالا) رو دنبال نمی کنه؟ به خاطر اینِ ساده که برند سامسونگ اعتبار اپل رو نداره و این شرکت توانایی ساخت کالاهایی با سطح مشتری مداری اپل رو هم نداره و این همون از دست دادن منابع متنوعه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دلایل ایجاد کیست مویی و راه های علاج اون 

دیدگاه بر اساس منابع (RVB) چیه؟  آموزشی
افزایش بیشتر از ۵۰درصدی ارزش سهام اپل در یک پارسال

پایایی

منابع پایا رو در کوتاه مدت نمیشه از شرکتی به شرکت دیگر منتقل کرد و رقبا توانایی بازآفرینی یا انتقال این ظرفیتا رو در کوتاه مدت ندارن، پس به برتری رقابتی پایدار منجر می شن. منابعی مثل ارزش برندا، مراحلا، علم و داراییای فکری معمولا دارای نشونه پایایی ان.

چارچوب VRIO

طبق دیدگاه طبق منابع، واسه رسیدن به برتری رقابتی، داشتن ظرفیتای جور واجور و پایا ضروریه، ولی واسه اثبات اون شرایطی دیگری لازمه که اولین بار، بارنی (Barney 1991) اونو تحت چارچوب VRIN معرفی کرد. این چارچوب، ظرفیتا رو از چار دید ارزش، کمیابی، هزینه ایجاد و جانشین ناپذیری می آزماید. فقط ظرفیتایی برتری رقابتی پایدار تولید می کنن که همه تواناییا رو دارن.

ظرفیتی ارزشمنده که از راه فرق محصول و کاهش هزینه تولید به سازمان کمک کنه که ارزش کالا و خدمات ارائه شده به مشتری رو زیاد کنه. منابعی که این شرایط رو نداشته باشن، باعث ضرر در رقابت می شن. ازسوی دیگر ظرفیتی کمیابه که فقط در اختیار تعداد محدودی شرکت باشه. اگه شرکتای پرشماری اونو در اختیار داشته باشن، باعث شرایط برابر رقابتی می شه. منابع مهم و کم پیدا می تونن در کوتاه مدت برتری رقابتی تولید کنن، اما شرکتی که به دنبال برتری رقابتی پایداره، باید به ظرفیتایی برسه که ایجاد یا جایگزینی اونا واسه حریف ، گرون باشه.

این چارچوب به مرور به VRIO پیشرفت کرد که سؤال مهم تری رو شامل می شد: بنگاه اقتصادی، ساماندهی لازم واسه استفاده از این ظرفیتا رو داره؟ اگه آمادگی و ساماندهی لازم واسه استفاده از ظرفیتا وجود نداشته باشه، ظرفیتا به خودی خود هیچ اثر پایداری ندارن. بنگاهای اقتصادی تنها با ساماندهی می تونن برتری رقابتی پایدار رو از منابع دارای ویژگیای بالا به دست بیارن.

دیدگاه بر اساس منابع (RVB) چیه؟  آموزشی

دیدگاه طبق منابع یا صنعت

دیدگاه طبق منابع در عین اولویت دادن به ظرفیتای درون سازمانی، بررسی شرایط موجود در صنعت (یا همون صنعت اساسی) رو لازمه ی رسیدن به برتری رقابتی پایدار می دونه. در مدیریت هدفمند، واسه این سؤال که «ظرفیتای داخلی مهم ترن یا بیرونی؟» جواب قطعی وجود نداره و بهترین راه حل، در نظر داشتن عوامل محیطی و شرایط موجود در صنعت، هم زمان با استفاده از ظرفیتای درون سازمانی واسه رسیدن به برتری رقابتی پایداره.

منبع : strategicmanagementinsight.com


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید