کم خونی فقر آهن چیه؟

کم خونی فقر آهن زمانی اتفاق میفته که آهن کافی در بدن وجود نداشته باشه. اهمیت آهن به این دلیله که به بدن کمک می کنه به اندازه کافی اکسیژن دریافت کنه. بدن از آهن واسه تولید هموگلوبین استفاده می کنه. هموگلوبین بخشی از سلولای قرمز خونه و اکسیژن رو در بدن حمل و انتقال می ده. اگه در بدن شما به اندازه کافی آهن وجود نداشته باشه، بدن تون سلولای قرمز کوچیک تر و کمتری می سازه. در این وضعیت بدن شما هموگلوبین کمتری داره و نمیتونه اکسیژن کافی دریافت کنه. کمبود آهن عادی ترین دلیل کم خونی حساب می شه، ولی دلایل، علائم و درمون اون چه می تونه باشه؟

 

دلیل کم خونی فقر آهن چیه؟

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

دلیل کم خونی فقر آهن میزان پایین آهن در بدنه و بدن ممکنه به این دلایل میزان آهن پایینی داشته باشه:

– خونریزی شدیدِ زمان قاعدگی

– نبود دریافت آهن کافی از راه غذا. این شرایط در افرادی رخ می ده که به آهن زیاد نیاز دارن مثل کودکان، نوجوانان و زنان باردار.

– وجود خونریزی داخلی. این خونریزیا ممکنه به دلیل مشکلاتی مثل زخم معده، بواسیر یا حتی سرطان اتفاق بیفته. دلیل دیگر اینجور خونریزیایی مصرف منظم آسپرینه. خونریزی داخلی عادی ترین دلیل کم خونی فقر آهن در مردها و زنان پس از یائسگیه.

– ناتوانی بدن در جذب مناسب آهن. این مشکل ممکنه به دلیل دچار شدن به مریضی سلیاک یا برداشتن بخشی از معده یا روده ی کوچیک اتفاق بیفته.

علائم این نارسائی چیه؟

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

ممکنه متوجه علائم کم خونی نشید، چون که این مشکل به آرامی پیشرفت پیدا می کنه و ممکنه علائم اونقدر روشن و شدید نباشن. واقعا، ممکنه تا زمانی که کم خونی شما خیلی بد تر نشه، اصلا متوجه اون نشید. با خیلی بد تر شدن کم خونی ممکنه:

  • خیلی زود احساس ضعف و خستگی کنین
  • احساس سرگیجه داشته باشین
  • بدخلق یا عصبی شید
  • سردرد داشته باشین
  • رنگ پریده به نظر برسین
  • نفس کم بیارین
  • نتونین خوب تمرکز کنین

نوزادان و کودکان خردسالی که به کم خونی دچار هستن ممکنه:

  • بدعنقی کنن
  • دامنه ی توجه شون کم شه
  • رشد آهسته تری نسبت به حالت نرمال داشته باشن
  • مهارتایی مثل راه رفتن یا صحبت کردن رو دیرتر از حالت نرمال یاد بگیرن

کم خونی در کودکان باید هرچه زودتر درمون شه تا مشکلات روانی و رفتاری در کودکان طولانی نشه.

چیجوری میشه کم خونی فقر آهن رو تشخیص داد؟

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اگه فکر می کنین کم خونی دارین، به دکتر مراجعه کنین. دکتر شما رو معاینه می کنن و از شما درباره علائم و سابقه درمانی تون خواهد پرسید. از شما آزمایش خون گرفته میشه. این آزمایش ممکنه شامل شمارش سلولای قرمز خون و تست آهن واسه تعیین میزان آهن خون باشه.

ممکنه آزمایشای دیگری واسه شناخت دلایل کم خونی از شما گرفته شه.

روشای درمون کم خونی فقر آهن چیه؟

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

دکتر شما شاید قرصای مکمل آهن و مصرف غذاهای پر از اونو واسه درمون کم خونی تجویز می کنه. خیلی از افراد پس از چند روز مصرف قرص آهن حس بهتری دارن. اما حتی با وجود اینجور حسی نباید مصرف این قرص رو متوقف کنین چون که واسه ساخت آهن در بدن می باید این قرص رو چند ماه مصرف کنین.

اگه دکتر دلیل دقیق کم خونی شما، مثلا خونریزی معده رو فهمیده باشه، به درمون اونم می پردازن.

اگه احساس می کنین که دچار کم خونی هستین، نباید به خود درمانی روی بیارین. اصلا بدون تجویز دکتر و خودسرانه قرص آهن مصرف نکنین. اگه اینجور کاری انجام بدین، ممکنه میزان آهن خون شما بیشتر از حد بالا برود یا حتی دچار مسمومیت آهن شید. شاید دلیل کمبود آهن بدن شما، مشکلاتی جدی مثل خونریزی معده یا سرطان روده ی بزرگ باشه. روش درمون اینجور مریضیایی چیزی غیر از مصرف قرص آهنه.

اثر قرص آهن وقتی به همراه ویتامین C یا آب پرتغال مصرف شه، بیشتر میشه. اما هیچوقت نباید این قرص رو با شیر، کافئین، غذای پرفیبر یا غذای پر از آنتی اسید استفاده کنین.

میشه از دچار شدن به کم خونی فقر آهن پیشگیری کرد؟

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

شما می تونین با مصرف روزانه غذاهایی که شامل آهن هستن از کم خونی پیشگیری کنین. غذاهای پر از آهن عبارتند از گوشت، سبزیجات و غلات سبوس دار مثل غلات غنی شده از آهن.

روش پیشگیری از کم خونی در نوزادان و خردسالان، دنبال کردن پیشنهادای مربوط به تغذیه ی نوزدان و کسب اطمینان از دریافت میزان مناسب آهن به وسیله نوزدان و کودکانه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رادیکال آزاد چه نوع اثر مخربی بر بدن داره؟ 

اگه باردار هستین، با مصرف ویتامینای زمان بارداری از کم خونی پیشگیری کنین. دکتر واسه شما ویتامینایی تجویز می کنن که شامل آهن باشن. اون واسه تشخیص احتمالی کم خونی از شما آزمایش خون خواهد گرفت. اگه کم خون باشین، باید دوزهای بالاتری از قرص آهن رو استفاده کنین.

چه غذاهایی پر از آهن هستن؟

گوشت گاو

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اگه از دوستداران گوشت هستین، گوشت گاو بهترین نوع گوشت واسه دریافت مقداری آهنه. ۱۷۰ گرم از استیک گوشت راسته شامل ۳.۲ گرم از این ماده معدنی مهمه.

میزان نیاز روزانه بدن به آهن بستگی به سن و جنسیت داره. مردها نیازمند ۸ میلی گرم آهن هستن. زنان زیر ۵۰ سال باید ۱۸ میلی گرم و بالای ۵۰ سال، ۸ میلی گرم آهن دریافت کنن. نیاز زنان باردار به آهن هم ۲۷ میلی گرم در روزه.

گوشت مرغ و پرندگان

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اگه گوشت قرمز نمی خورید، نگران نباشید. گوشت پرندگان هم منبع خوبی از آهن هستن. بوقلمون، مرغ یا اردک رو حتما امتحان کنین.

۸۵ گرم گوشت اردک دارای ۲.۳ میلی گرم آهنه. همین مقدار از گوشت مرغ یا بوقلمون، تامین کننده ی ۱ میلی گرم آهنه.

سبزیجات برگ تیره

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اگه به دنبال یک غذای چاشنی خوشمزه هستین، اسفناج، کلم پیچ و کولارد سبز باعث بالا رفتن میزان آهن بدن شما می شه. راه های زیادی واسه آماده کردن اینجور غذاهایی هست. این سبزیجات رو بخارپز، تفت داده یا نپخته خرد کنین و به سالادتان اضافه کنین. می تونین اونا رو در یک اسموتی مخلوط کنین.

ماهی

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

ماهی یک غذای پر از پروتئین با چربی کمه که مقدار مناسبی آهن به رژیم غذایی شما می افزاید و اصلا مهم نیس که پرورشی یا طبیعی باشن. ماهیای تُن، ساردین، خال مخالی و روغن ماهی کوچیک منابع خوبی از مواد معدنی هستن.

میگو

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اگه نمی تونین خود رو در مقابل یک بشقاب غذای دریایی کنترل کنین، خبر خوب اینکه شما می تونین این غذای مورد علاقه تون رو بخورین و مقداری آهن هم به بدن تون وارد کنین. میگو منبع غنی از آهنه.

مقداری از اونو در برنج قهوه ای یا غنی شده ی خود بریزین و غذای خود رو به یک غذای دلپذیر و پر از آهن تبدیل کنین.

غذاهای مورد علاقه گیاهخواران

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اگه اصلا گوشت نمی خورید، بازم می تونین آهن مورد نیاز بدن خود رو دریافت کنین. توفو یا پنیر لوبیا گزینه خوبیه. لوبیاهای قرمز و سفید و نخود هم همین طور.

مواد غذایی گیاهی، دارای آهن ِ بدون هِم هستن این یعنی اینکه بدن شما نمیتونه اینجور آهنی رو مثل آهن هِم داری که در گوشت هست جذب کنه.

غذای گیاهی خود رو به همراه یک نوشیدنیِ شامل ویتامین C استفاده کنین. این ویتامین به جذب بهتر آهن کمک می کنه.

غلات

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

وعده صبحانه بهترین وقت واسه جذب هر چه بیشتر آهنه. کرم گندم یا سبوس و بلغور غلات همه روشای خوبی واسه این کار هستن. این وعده غذایی خود رو با اضافه کردن چند تکه توت فرنگی مغذی تر کنین.

تخم مرغ

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اصلا مهم نیس تخم مرغ تون رو به چه روشی درست می کنین، با مصرف اون مقدار زیادی آهن جذب می کنین. نون گندم یا نون سفید غنی شده هم مقداری آهن به وعده غذایی شما اضافه می کنه، پس یک تکه نون کنار تخم مرغ خود بذارین.

اما باید به یاد داشته باشین که خوردن قهوه یا چای داغ آهن تخم مرغ رو می سوزونه. این نوشیدنیا مانع از جذب آهن در بدن می شن.

عصاره شگفت انگیز

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

شما آهن رو در بعضی جاهای غیرمنتظره پیدا می کنین. مثلا با ریختن مقداری عصاره افرا به روی پن کیک تون، به وعده غذایی خود مقداری آهن اضافه می کنین.

می تونین با مصرف عصاره ذرت یا ملاس، آهن دریافت کنین.

آجیل و خشکبار

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

شما می تونین خودتون یکمیان وعده پر از آهن درست کنین. اول با بادام هندی یا پسته شروع کنین و میوه های خشک شده ای مثل کشمش، آلو، خرما یا هلو اضافه کنین.

میوه های تازه

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

هندوانه چیزی بیشتر از یک میوه دلچسب و خنک واسه روزهای گرم تابستانه. یک تکه ی کوچیک اون می تونه دارای ۳ میلی گرم آهن باشه. ۵ انجیر متوسط هم شامل همین مقدار آهنه. موز و سیب هم به ترتیب ۱ و ۰.۵ میلی گرم آهن دارن.

شکلات

دلایل و علائم کمبود آهن و علاج اون  آموزشی

اونقدر هم سخت نگیرید و مقداری با خودتون راحت باشین. با یک ناخنک زدن به شکلات تلخ، می تونین مقداری آهن جذب کنین. یک تکه ی ۸۵ گرمی شکلات، ۷ میلی گرم آهن به بدن شما هدیه می ده.

منبع : webmd.com

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید