اگه از خستگی همیشگی و بی دلیل رنج می برین شاید بهتره مراقب کارکرد غده ی تیروئید خود باشین. این غده ی پروانه ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار داره، با ترشح هورمون، سوخت وسازِ بدن رو کنترل می کنه. مثل مریضیای مربوط به این غده، کم کاری تیروئیده. این مریضیِ خاموش ممکنه چند سال در بدن فرد گرفتار بمونه ولی به درستی تشخیص داده نشه، چون که علائم اون پراکنده و مبهمه و واسه همین دکتر در تشخیص مریضی گمراه می شه.

 

بیشتر مواقع کم کاری تیروئید، به مشکلات تیروئید مربوط نمی شه، بلکه کارکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن، این مریضی رو ایجاد می کنه. آزمایش آنتی بادی، راه مناسبی واسه اطمینان از کارکرد درست سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم کاری تیروئیده. به گفته دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم کاری تیروئید دارن گرفتار به هاشیموتو هستن. هاشیموتو یک مریضی خودایمنیه که در اون، سیستم ایمنی بدن به بافتای غده ی تیروئید حمله می کنه و اونا رو از بین می بره. پس واسه درمون مریضیای تیروئید یا هر مریضی خودایمنی دیگر، اول باید ریشه مریضی کشف شه و نباید علائم مریضی رو با دارو سرکوب کرد. واسه درمون کم کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز اون، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده.

اولین خط دفاعی واسه درمون کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذاییه. خیلی از افراد گرفتار به این مریضی از خستگی بیشتر از اندازه و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و نبود تمرکز رنج می برن. واسه رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو میارن. این دو ماده بسیار مضر هستن و جدا از اینکه ایجاد بقیه مریضیا و نوسان در قند خون، کارکرد تیروئید رو هم دچار مشکل می کنن.

۱. تغذیه مناسب داشته باشیم

علاج کم کاری تیروئید با ۱۳ روش طبیعی  آموزشی

یک رژیم غذایی مناسب، بدون کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدراتای فرآوری شده مثل آرد هم باید کاهش پیدا کنه چون که این مواد عملکردی مثل قند در بدن دارن. باید استفاده از کربوهیدراتایی که به غلات مربوط می شن رو به کمه کم رساند و از سبزیجات غیرنشاسته ای استفاده کرد.

۲. مصرف پروتئین رو افزایش دهیم

چون هورمون تیروئید واسه انتقال به تموم بافتای بدن نیاز به پروتئین داره، باید در هر وعده غذایی از پروتئین استفاده کنین. این ماده به کارکرد طبیعی غده ی تیروئید کمک می کنه. مغزها، کره ی مغزها، اجناس دامیِ بدون آنتی بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دامای محلی و علف خوار، تخم مرغ و ماهیای پرورشیِ سالم) و حبوبات شامل پروتئین هستن.

سویا و مشتقات اون مثل توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جانشین (گوشت مصنوعی)، خوراکیای انرژی زا و… شامل پروتئین هستن، اما این اجناس حتی اگه به شکل ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشن بازم در کارکرد گیرنده های هورمونی و چرخه بازخورد در سیستم غدد درون ریز مشکل ایجاد می کنن.

۳. مصرف چربیای سالم رو فراموش نکنیم

علاج کم کاری تیروئید با ۱۳ روش طبیعی  آموزشی

چربی دوست شماس و کلسترول ماده سازنده مسیرهای هورمونی بدنه. اگه به اندازه کافی چربی و کلسترول مصرف نکنین، نبود تعادل هورمونی در بدن زیاد می شه. با مصرف چربیای طبیعی و سالم مثل روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمونای تیروئید بدن خود، تعادل بسازین.

۴. مصرف مواد مغذی رو برنامه غذایی خود بگنجانیم

شاید کمبود مواد مغذی در بدن باعث کم کاری تیروئید نشه، اما اگه میزان این ریزمغذیا و مواد معدنی در بدن کافی نباشه علائم این مریضی زیاد می شه. مواد مغذی در درمون کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

  • در باور عمومی دلیل کم کاری تیروئید، کمبود یُده. دکتر خرازیان با رد این موضوع توضیح می ده: «اگه فرد به هاشیموتو گرفتار باشه و از مکملای یُد استفاده کنه مثل اینه که به روی آتیش بنزین می ریزه. پس افراد گرفتار به هاشیموتو باید از مصرف مکملای ید و نمکای ید دار پرهیز کنن. منابع اصلی شامل ید:، سبزیجات و غذاهای دریاییه. منابع ثانوی هم عبارتند از تخم مرغ، مارچوبه، لوبیا، قارچ، اسفناج، دانه کنجد، کدو حلوایی، برگ چغندر و سیر.
  • سطح بهینه ی ویتامین D باید بین ۵۰-۸۰ نانوگرم/میلی لیتر باشه و اگه میزان این ویتامین زیر ۳۲ نانوگرم/میلی لیتر باشه در مسیرهای هورمونی مشکل ایجاد می شه.
  • امگا۳ موجود در ماهی، اجناس دامای علف خوار، دانه های کتان و گردو از اجزای سازنده هورمونا واسه کنترل کارکرد دستگاه ایمنی و رشد سلولیه. امگا۳ واسه کارکرد تیروئید مهمه و توانایی واکنش به هورمونای تیروئید رو افزایش می ده.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دلایل ایجاد عفونت ادراری، راه های پیشگیری و علاج اون 

۵. از مواد غذایی بدون گلوتن استفاده کنیم

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیهه. در افرادی که گرفتار به هاشیموتو هستن، مصرف گلوتن ممکنه باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئید شه.

۶. مصرف خوراکیای ایجادکننده ی گواتر رو محدود کنیم

علاج کم کاری تیروئید با ۱۳ روش طبیعی  آموزشی

گواتر مریضی تورم غده ی تیروئیده. بهش دسته از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارن، گواترزا یا گواتریژن (Goitrogens) گفته می شه. این مواد عبارتند از: شکلای مختلف کلم (بروکلی، بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهیِ آبی، بادام زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به شکل پخته منعی نداره چون پخت وپز مواد گواترزا رو غیرفعال می کنه، میشه از تربچه و شاهیِ آبی در حد میونه روی استفاده کرد.

۷. از منابع غذایی که شامل گلوتاتیون هستن، بهره بگیریم

گلوتاتیون (Glutathione) یک آنتی اکسیدان بسیار قویه که سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه و در کاهش علائم هاشیموتو موثره. این آنتی اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش مریضیای خودایمنی کمک می کنه، بافت تیروئید رو درمون می بخشه و از اون محافظت می کنه.

غذاهای کمی شامل گلوتاتیون هستن، اما بعضی از مواد غذایی به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می کنن: مارچوبه، کلم بروکلی، هلو، آووکادو، اسفناج، سیر، کدو، گریپ فروت و تخم مرغ نپخته از این جمله ان. ماده گیاهی موجود در کلم بروکلی، گل کلم و کلم (خوراکیای گواترزا) به افزایش ذخیره گلوتاتیون کمک می کنه.

۸. حساسیتای غذایی رو جدی بگیریم

همانطورکه در مریضی هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده ی تیروئید حمله می کنه، غذاهایی که باعث نا آرومی می شن، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنشای خودایمنی رو در بدن افزایش میدن. واسه کاهش علائم مریضیای خودایمنی، مراقب حساسیتای غذایی خود باشین.

۹. با باکتریای مفید روده دوست باشیم

پروبیوتیکا باکتریای مفیدی هستن که در روده ی ما زندگی می کنن. در حدود ۲۰٪ از کارکرد تیروئید به اندازه کافی این باکتریا در روده بستگی داره. واسه حفظ میزان این باکتریا باید از مکملای پروبیوتیک استفاده کنین.

۱۰. با خوردن غذاهای کامل (فرآوری نشده)، نا آرومیای خاموش خود رو درمون کنیم

نا آرومی سیستمیک، جواب التهابی بدن به بعضی از عوامل مریضی زاس. مصرف موادغذایی فرآوری شده، یکی از عوامل ایجادکننده ی این نوع نا آرومی در بدنه. بیشتر نا آرومیای سیستمیک و مریضیای خودایمنی به همدیگه در رابطه هستن. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری شده از دچار شدن به این نوع نا آرومی و بروز مریضیای خودایمنی جلوگیری می کنه.

۱۱. کارکرد غده آدرنال رو آزمایش کنیم

سندروم خستگی آدرنال پس ی کاهش فعالیت غده ی آدرنال ایجاد می شه. رابطه تنگاتنگی بین تیروئید و غده ی آدرنال هست و معمولا در درمون کم کاری تیروئید، کارکرد این غده هم بررسی می شه.

۱۲. عوامل استرس زا رو شناسایی کرده و تمرینات آرامش بخش انجام بدیم

علاج کم کاری تیروئید با ۱۳ روش طبیعی  آموزشی

علاج کم کاری تیروئید با ۱۳ روش طبیعی  آموزشی

غده ی تیروئید بسیار حساسه و به عوامل استرس زا واکنش نشون می ده. تمرینات آروم بخشی مثل یوگا با کم شدن استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت وساز بدن، علائم کم کاری تیروئید رو کاهش میدن.

۱۳. در دندانپزشکی از یقه ی محافظ تیروئید استفاده کنیم

تیروئید به اشعه حساسه. واسه جلوگیری از دچار شدن به مریضیای مربوط به غده ی تیروئید، در مطب دندان پزشکی از یقه ی محافظ استفاده کنین.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید