استراتژیهای مقابله فردی

از میان استراتژیهائی که برای کمک به افراد پیشنهاد شده به پنج مورد اشاره می‌شود.

2-12-1)ورزش:

یکی از شیوه‌هایی که افراد می توانند با استفاده از آن بر فشار عصبی خود فایق آیند ورزش است. اشخاصی که به طور منظم ورزش می‌کنند. کمتر از سایرین دچار جمله قلبی می‌شوند و واضح تر از آن اینکه عقیده بر آن است که کسانیکه به طور منظم ورزش می کنند، احساس تنش و فشارهای عصبی کمتری، اعتماد به نفس بیشتری دارند و خوش بین‌تر به نظر می رسند.

از طرف دیگر کسانیکه به طور منظم ورزش نمی‌کنند، فشار عصبی بیشتری احساس می‌کنند و احتمال ابتلا به افسردگی در آنها زیاد است. ( الوانی، معمارزاده 1323)

 

2-12-2)استراحت:

یکی دیگر از شیوه‌هایی که برای مقابله با فشار عصبی توسط فرد به کار گرفته می‌شود استراحت است. استراحت مناسب یکی از راههای موثر برای مقابله با فشار عصبی است.

استراحت شکلهای مختلف دارد یکی از راههای استراحت کردن استفاده منظم از تعطیلات است. نتیجه تحقیقی که به تازگی به عمل آمده است نشان می دهند که برداشت افراد نسبت به ویژگیهای محیط سازمان بعد از بازگشت از مرخصی به طور بازرس تغییر می‌کند. اشخاص در حال کار نیز می‌توانند استراحت کنند به عنوان مثال توصیه شده است که افراد در حین کار روزانه در فواصل زمانی معین استراحت کنند. یکی از راههای متداول استراحت آرام نشستن و بستن چشکها به مدت ده دقیقه هر روز بعد ازظهر می‌باشد ( الوانی، معمارزاده 1323).

2-12-3)مدیریت زمان:

مدیریت زمان بیشتر به عنوان یکی از شیوه های مقابله با فشار عصبی توصیه شده است. عقیده بر این است که بسیاری از فشارهای روزانه را می توان با مدیریت خوب زمان کاهش دارد یا از بین برد. یکی از نگرشهای متداول در مدیریت زمان ، تهیه فهرستی از اقداماتی است که می باید در طی روز انجام شود طبق این روش مجموع فعالیتهایی که باید در طی روز انجام شوند به سه گروه تقسیم می‌شوند. در گروه یک، اقداماعت حساس که حتماً باید انجام شوند، در گروه دو، اقدامات عادی که باید انجام شوند و در گروه سه، اقدامات اختیاری یا جزئی که می توان آنها را به دیگران واگذار نمود و یا انجام آنها را به تاخیر انداخت جای می‌گیرند. البته ترتیب انجام اقدامات بر حسب اهمیت آنها خواهد بود با این استراتژی می توان هر روز تعداد زیادی از کارهای مهم را انجام داد ضمن اینکه به این ترتیب کارهای واگذار شده به دیگران نیز افزای پیدا می کند ( الوانی، معمارزاده، 1323)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دیدنی ترین جای های ایران از دیدگاه جهانگردان خارجی - قسمت 2

2-12-4)مدیریت نقش:

یکی دیگر از استراتژیهای مقابله با فشار عصبی که به نوعی با مدیریت زمان نیز مرتبط می‌باشد مدیریت نقش است که در آن فرد برای پرهیز از فشار کار ابهام و تضاد فعالانه کار می‌کند. به عنوان مثال اگر شما ندانید که از شما چه انتظاری دارند،  نباید بنشینید و به این مسئله فکر کنید بلکه در عوض از رئیس خود بخواهید در این مورد توضیح لازم را بدهد ( الوانی، معمارزاده، 1323)

یکی دیگر از استراتژیهای مدیریت نقش،  جواب منفی است همانقدر که ارائه گفتن ساده است، بسیاری از مردم با گفتن آری مشکلات زیادی می آفرینند آنها موافقت می‌کنند که علاوه بر کار معمولی خود در کمیته‌های مختلف خدمت کنند و وظایف اضافی را بپذیرفت البته، گاهی ما چاره‌ای جز پذیرفتن بعضی از الزامات نداریم اگر رئیس از ما بخواهد که یک پرونده جدید را تکمیل کنیمم به احتمال خیلی زیاد آن را می پذیریم. به هر حال اگر موارد گفتن نه  یک انتخاب حیاتی است ( الوانی ، معمارزاده 1323)

 

 

2-12-5)گروه‌های پشتیبان:

آخرین استراتژی مقابله با فشار عصبی ایجاد حفظ گروههای پشتیبان است. یک گروه پشتیبان گروه ساده‌ای متشکل از اعضا خانواده یا دوستانی است که فرد می تواند وقت خود را با آنها بگذراند. به عنوان مثال، رفتن به تماشای مسابقه بسکتبال با دو نفر از دوستان بعد از اتمام کار روزانه می‌تواند در کاهش فشار عصبی که در طی روز ایجاد شده است کمک موثری باشد. خانواده و دوستان می‌توانند در برخورد با فشار عصبی معمولی به طور دائم به انسان کمک کنند ( الوانی، معمارزاده ، 1323)

وجود گروههای پشتیبان به خصوص در شرایط بحرانی نیز مفید خواهد بود.